Gombár Csaba: A kommunikációs stábok etetik a politikusokat, ők pedig minket. Gréczy Zsolt, Népszabadság, 2005. október 11. Tanulmánykötet
készül annak vizsgálatára, hogy a politikai megosztottság nyomán
létezik–e a valóságban is két Magyarország. A szerkesztő, Gombár Csaba
nem lát ilyen törésvonalat, szerinte a politikusok etetik a
társadalmat, rájátszva beidegződésekre és félelmekre. – Hogy foglalnak állást az ön által szerkesztetett kötet szerzői: van–e két Magyarország?
– Évek óta együtt élünk ezzel a stigmával, ami mögött sok a
felszínesség, a píár és a szélhámosság.S mivel folyamatosan halljuk ezt
a végletességet sugalló és erősítő meghatározást, azt gondoltuk,
utánanézünk: valóban így van–e? A XX. században háromszor fordult elő,
hogy az országot a kettészakadás veszélye fenyegette: 1919–ben,
1944–ben és 1956–ban tapasztalhattuk meg, hogy a társadalom végletekig
megosztott. Ezekben az években a polgárháború szélére sodródott a
társadalom, tehát kialakulni látszott a két Magyarország világa. Ma ez
nincs így. Még akkor sem, ha ez – az ettől való félelemmel együtt –
szavakban néha felvetődik.– Akkor sem, ha sokan mondták ki és írták le,
hogy 2002–ben utcára kell vagy kellett volna vonulni? – Mi történt 2002–ben? Tartottak néhány tömegdemonstrációt több tízezer ember részvételével.
Ehhez korábban nem voltunk hozzászokva, pedig hozzátartozik egy
demokráciában a véleménynyilvánítás szabadságához. A korábban nem
tapasztalt tömeg ugyanakkor nemcsak erőt demonstrált, hanem a zajos
felvonulás sok emberben rémületet is keltett. Néhány tüntetésnél
komolyabb megrázkódtatásra van azonban szükség ahhoz, hogy a társadalom
szerkezete roncsolódjék, megváltozzék, de ilyenben szerencsére nem volt
részünk. A kőzettanból vett hasonlat szerint, ha egy kristályra
ráütnek, az a benne lévő törésvonalak mentén fog megrepedni. A magyar
társadalom a XX. század végére meglehetősen homogén lett, nemigen
találhatók benne ezek az ütésre reagáló törésvonalak. Nincs már burzsoá
és proletár, nincs nemesség és parasztság. Nők és férfiak vannak,
etnikumok... – Polgárok és kommunisták...
– Ez csak jelszó, amit a társadalom is annak tart, önmaga felépítésében
azonban nem vesz komolyan. A pártok a szavazatnyerés érdekében találnak
ki ellenségképeket. A kormány és az ellenzék szemben áll egymással, a
vita köztük zajlik. De azt mindkét fél tudja, hogy neki nem a fél
Magyarország kell, hanem az egész. Csak ezt százalékban méri. – Akkor miért veszik sokan komolyan ezt a felosztást?
– 1945 és 1948 között döntő változások történtek az országban. Addigra,
a XX. század közepére, sok százezer embert fosztottak meg boltjától,
birtokától, lakásától azért, mert magyar volt, vagy mert sváb, vagy
zsidó, aztán azért, mert arisztokrata, kulák. Ezt a hatalmas tömeget
kisemmizték, megszégyenítették. A rendszerváltozás idején ez az
embercsoport azt gondolta, hogy most valamit jóvátesznek. Lesz
kárpótlás, földosztás. Az ország másik része azonban attól ijedt meg,
hogy a nagy restitúciós folyamattal az a régi világ tér majd vissza,
ahol kikötötték a katonákat, pofozták a cselédet, az inast. A mai
Magyarországnak nem kell az úri Magyarország, de nem kell a kádári,
megalkuváson nyugvó, a kitörésre komoly esélyt nem kínáló Magyarország
sem. Ez nem pártállás vagy valamilyen ideológia kérdése. Ez
társadalmunk habitusa, érzelmi kötődése, ellensúlyt képező averziója. A
pártok ezekre az érzelmekre játszanak rá – mert ezekben az érzelmekben
tovább él bennünk a XX. század. A kommunikációs stábok etetik a
politikusokat, azok pedig etetnek minket, miközben a szavazatszerzés
szándéka régi, csak a módszerek tűnnek újnak. – Tehát a politika megosztana minket, de mi bölcsebbek vagyunk annál, hogy bedőljünk neki?
– Nálunk nincsenek jelentős etnikai, nyelvi, kulturális vagy vallási
különbségek, aggasztó ugyanakkor a nagyarányú szegénység. Nyugaton vagy
Ázsiában azonban ezek a differenciák sokkal jelentősebbek. Gondoljunk
továbbá a bevándorlók választásokat eldöntő létszámára és a vallási
megosztottságra az Európai Unió több államában! Alig vannak
nemzetiségeink. A magyar társadalom homogén. Persze lehet hiszterizálni
az embereket, különösen választások idején, amikor újraéled a már
korábban megtapasztalt kiszorítósdik félelme. –
Mégis hányszor halljuk, hogy nem áll szóba egymással apa és fia,
barátságok, házasságok mennek tönkre amiatt, ki kire szavaz. Azért ez
nem normális dolog. – Én is hallok ilyenről, de ebben én nem
hiszek. Nincs olyan kimutatás, amely a családok széthullásában a
politikai szimpátia különbözőségét jelezte volna. Számos, 2002 óta
készült vizsgálatot néztünk át, de ennek semmi jele. Különben is, a két
nagy, lökdösődő, erőlködő politikai tömb sok esetben ugyanazt mondja.
És nem a stabilitás vagy az egy Magyarország bizonyítéka, hogy
mindkettejük programjában találunk jobb– és baloldali elemeket, hogy
egymás szlogenjeit veszik át? Az emberek negyven százalékához el sem
jut ez a verbális öldöklés, pedig minden nap és mindenhonnan ezt
hallják. Majd az utolsó pillanatban eldöntik, kit támogatnak, egyébként
pedig a megélhetésükkel, a családjukkal foglalkoznak. És nem fogadják
el a két Magyarország vízióját. Ők ebben az országban, és nyugodtan
szeretnének élni. Két Magyarország csak akkor lenne, ha elhinnénk. – Mi lesz, ha 2006–ban az ország egyik fele zokogni fog?
– A fele biztosan nem. Csak a politika iránt rendkívüli módon
érdeklődők, a rajongók, az erősen kötődők örülnek vagy sírnak majd. Ők
pedig nem teszik ki az ország felét. Ilyen értelemben nincs tehát két
Magyarország. Gréczy Zsolt Két Magyarország akkor lenne, ha elhinnénk. Gombár Csaba: A kommunikációs stábok etetik a politikusokat, ők pedig minket. Népszabadság, 2005. október 11.
|